Registrerer den studerende sin udenlandske adresse i folkeregisteret og vises denne i selvbetjeningen, kan han eller hun blot søge transportrabat som normalt, hvis bopælsadressen er inden for Øresundsregionen eller Flensborgzonen.
Søger den studerende i stedet for om at blive godkendt til Ungdomskort fra en bopælsadresse i udlandet i selvbetjeningen, kommer ansøgningen til godkendelse på uddannelsesstedet. Den studerende skal dokumentere, at han eller hun har bopælsadresse i Øresundsregionen eller Flensborgzonen.
Sager, hvor den studerende har søgt om at blive godkendt til Ungdomskort fra en bopælsadresse i udlandet, vil i US2000 stå som godkendt i ansøgningsoversigten. Først når du åbner ansøgningen, kan du se, om flytningen er godkendt eller ej. Oplysningen kommer fra din godkendelse i skærmbilledet Ret stamoplysninger i transportmodulet.
Afvent dokumentation fra den studerende
Den studerende skal aflevere dokumentation for sin udenlandske adresse til dig, før du behandler ansøgningen. Afleverer den studerende ikke dokumentation, skal du ikke behandle sagen.
Efter 3 uger vil den udenlandsk adresse automatisk blive opdateret med den aktuelle folkeregisteradresse, hvis ikke den ny adresse er godkendt hos jer.
Dokumentation for bopæl i Øresundsregionen eller Flensborgzonen kan bestå af kopi af:
- Dokumentation fra det svenske Skattevärket eller Burgeramt i Flensborg
- Lejekontrakt eller huslejekvittering
- Sundhedskort, lønseddel eller lignende hvoraf navn og adresse fremgår.
Sådan gør du
Når den studerende henvender sig om ansøgningen med dokumentation for sin udenlandske bopælsadresse, skal du først kontrollere dokumentationen, se ovenfor.
- Dobbeltklik på ansøgningen på kontrollisten
- Hvis der ligger en adresse som ikke er godkendt, skal du åbne billedet Stamoplysninger befordring (bfrstam)
- Marker ”ja”, hvis du kan godkende. Adressen står som afvist indtil du godkender den. Du kan derfor ikke afvise adressen
- Opdater
Herefter kan du behandle ansøgningen
Du kan godkende den indtastede adresse, hvis den studerende har dokumenteret denne.
Når du har godkendt en udenlandsk adresse på denne måde, stopper transportsystemets løbende forespørgsler i CPR-registret. Flytter den studerende tilbage til Danmark og skal have ændret den udenlandske adresse, skal han/hun melde flytning i trin 1 og søge Ungdomskort. På denne måde starter de løbende forespørgsler i CPR-registret igen.